Stichting Love and Care for Zambia
Verslag 2012

1. De plaatselijke bevolking is erg blij met de elektriciteit in het hostel.
We hebben een aanvraag lopen bij het districthoofd van Mkushi om een transformator te plaatsen. Hiermee kunnen we besparen op de kosten voor bekabeling ondergronds.

2. Financiële ondersteuning voor het onderwijs van Agnes Tembo. Agnes heeft de tweede klas van de High school in Mkushi gevolgd.

3. Het tuinbouwproject: In beide tuinen worden verschillende groentes verbouwd zoals tomaten, kolen en mais, maar ook pinda’s. Er is een boomgaard met fruitbomen, sommige volgroeid, sommige in aanplant.
In het regenseizoen is er minder regen gevallen, dit zorgt ervoor dat de opbrengst van het land ook minder is. Gelukkig hebben de inwoners van Miloso voldoende eten voor hun gezinnen.

4. Het vee: bestaat uit 8 varkens, 7 geiten en 45 kippen. Er is geen extra vee aangekocht, hiervoor was niet voldoende geld, er was nu net voldoende geld voor voer.

5. De bouw van de Highschool (door een World Servants groep) is spoedig verlopen. De plaatselijke bevolking heeft meegewerkt aan de bouw. De afwerking hebben ze zelf verzorgd. In januari 2013 start men met het les geven. Het ministerie van onderwijs is erg enthousiast over deze ontwikkelingen. Het is wel bijzonder, een Highschool starten op het platteland waar nog weinig voorzieningen zijn. De regering ziet toekomst in Miloso en zorgt er dan ook voor dat er onderwijzers komen.

6. De Health Post: hier is het elke dag erg druk. Veel zieken weten de weg hiernaar toe te vinden. Dit jaar werd het team van de Health post 5 maanden ondersteund door een arts uit Nederland. Dit was een welkome bijdrage, zowel qua mankracht als qua kennis en kunde. Zij heeft o.a aandacht besteed aan het gebruik van antibiotica, wanneer is dit zinvol en wanneer juist niet.